3/13/2011

Det ska gå fort...

Har fått låna symaskinen från min mor och mormor (vi har en symaskin som är särbo :) och som växlar hem beroende på vem som behöver den mest för tillfället. Så här hemma har jag fått pippi på att sy vimplar och kuddar. Har varit hemma med sjuka barn i flera veckor i sträck nu och det är som att man har ett uppdämt behov av att få arbeta med händerna. Det är som att jag måste ta igen alla år av kreativitet som legat på hold under åren man arbetat.
Har sytt vimplar till båda  barnens rum och de är superlätta att göra. Allt fanns redan hemma i min härliga tyglåda så det var bara att sy. Allt ska gå undan när jag gör saker och blir det för pilligt tappar jag tålamodet. Jag börjar dock bli bättre nu under tiden jag gått på skolan, börjar inse att saker och ting måste få ta tid för att det ska bli riktigt bra.
Men ett par vimplar behöver man inte vara så noggrann med. Så här kommer 
en beskrivning på hur man syr vimplar enkelt.

Det du behöver är:
*papper, penna och sax
*tyg (olika färger om du känner för det, du kan egentligen använda vad som helst, gamla kläder, lakan, gardiner, bara det är något du tycker om)
*flisselin (vet inte hur det stavas) lika mycket flisselin som tyg du kommer använda till vimplarna.
*sidenband i önskad längd ( lika lång som du vill att vimpeln ska vara)

Börja med att rita ut en avlång trekant i önskad storlek på papper och klipp ut. Det är detta som ska bli själva vimpeln. (min pappersmall ser ni i bild två)

bild ett: Stryk flisselinet på tyget du ska använda. Detta för att du ska slippa sicksacka alla kanter och för att du ska få lite stabilitet i vimpeln.

Bild två: Rita ut vimplarna på tyget med hjälp av din pappersmall och klipp ut.

bild tre: sy fast sidenbandet på vimplens överkant, lämna litet mellanrum mellan vimplarna så blir det snyggare.
Nu är det klart! :) Lycka till!
Säg till om något är oklart så ska jag försöka hjälpa dig.


Detta var mitt bidrag till söndagsbilden på fabriken, titta in där för mer inspirerande bidrag

3 kommentarer:

  1. Så enkelt det låter - om man har en symaskin! Jag vill också ha vimplar till barnrummet! Dina är urfina!

    SvaraRadera
  2. Jättefina!

    Kan inte få nog av dem - gillas!!


    Maliin

    SvaraRadera
  3. Åhh, Monchichi, vilken nostalgi.. Vilka fina vimplar, gillar dem jättemycket.

    SvaraRadera

You make my day! Thanks for leaving a comment.