6/21/2011

Det tar visst 7 år att lära sig att dreja...

... med andra ord så har jag 6 år och 362 dagar kvar.
Jag har inte berättat vart jag tillbringar mina dagar nu i sommar? Fick en fantastisk möjlighet att få vara i Per Hammarströms ateljé hela sommaren. Per är en väldigt duktig keramiker som arbetar med benporslin och stengods. Keramikens hus med butik, café och galleri i samma byggnad ligger centralt i Strängnäs vid Ugglans park i närheten av hamnen. Så har ni vägarna förbi är ni hjärtligt välkomna förbi.

Sofia är ägaren av caféet "Sofia i parken" som ligger i samma byggnad som ateljén. Här kan man äta och fika massor av goda saker. Som sann inredningsnörd inspireras jag massor av inredningen i caféet. Är ju svag för det pastelliga i kombination av Chabby Chic.



På morgonen stod denna fina fågel som present från Per, det är inte förrän man själv prövar på drejning som man förstår hur otroligt svårt det är att dreja så tunnt och fint som han gör.


Det finns hur många fina saker som helst i butiken och ateljén och man får massor av inspiration, men även prestationsångest när man ser Per dreja, det ser så lätt ut men är så svårt. Till slutet av sommaren har jag gett det, innan dess ska jag lyckas dreja en mugg i alla fall... Så ser ni en tjej där lerklumpen åker iväg över hela drejbordet, då vet ni att ni hittat rätt :) Men huvudsaken är att man har kul och jag har gett mig f.n på att jag ska kunna det. Lera är ett sån härligt material att arbeta med och man kan göra så mycket med det. Tidigare har jag endast skulpterat och använt kavelmetod och ringmetoden med lera... så jag har en del att lära. Men det är bara såå kul!

7 kommentarer:

  1. Roligt att få lära sig dreja! Det är något jag skulle vilja prova på
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Oj vilka fina saker!! Dit skulle man tatt sig för en stunds avslappning ;o)

    Lycka till med drejandet, Klem Anna

    SvaraRadera
  3. Djeja är något som jag verkligen skulle vilja lära mig - ser så harmoniskt ut för de som kan..

    Lycka till!!

    Ha det gott!!



    Maliin

    SvaraRadera
  4. Den där med provdockan var kul.

    SvaraRadera
  5. Oj vad fantastiskt kul! Och vilket jättefint café. Dit vill jag hinna i sommar, lovar hälsa på dig med såklart :)
    kram Glad midsommar!

    SvaraRadera
  6. Men vad roligt för dig!! Lycka till!! Det kommer gå bra!! :)
    KRAM!

    SvaraRadera
  7. Maja på 64 kvadrat4 juli 2011 kl. 17:02

    Vad roligt! Per har jag träffat och köpt en thékanna av. Cafeet är underbart liksom Strängnäs stad. Väl värt ett besök eller fler
    :-)

    SvaraRadera

You make my day! Thanks for leaving a comment.