4/03/2012

Söndagens utställning

I går när jag skulle iväg till Eco Now mässan hann jag svänga förbi en utställning i Villa Skönvik som ligger i Rönninge. Det är ett jättevackert hus från början av 1900-talet, som renoverats upp och fungerar nu som aktivitetshus. Det är placerat i en park med sjöutsikt, lokalerna är riktigt fina att ställa ut i. I helgen var det plåt, textil och keramik som ställdes ut av fyra hantverkare.
Det är så underbart att träffa trevliga människor och dessa fyra förgyllde min dag, med deras spontanitet och glädje.
Astrid Winberg arbetar i plåt och metall. Den vänstra bilden visar ett ansikte där hon tagit tillvara på en gammal gatborste och placerat den som utsmyckning av ansiktet. Ödletavelramen är gjord av ett gammalt rostigt batterilock som hon hittade i en lada. 
Den här maffiga takkronan var så läcker och passade så bra i lokalerna med dess höga tak och stukaturer. Även den är gjord av Astrid Winberg och jag stod länge och fashinerades av denna fina skapelse.
Eva Werning är keramiker och hade gjort dessa fina fat, rakubränd häst och kula. Det är något särskilt med Rakubränd keramik, jag blir alltid så glad när jag ser rakubrända saker. Elden, spånen och resultatet som är svårt att styra över... Det är någon slags mystik över den metoden. Som min lärare alltid brukar säga  - "Livet är som raku, det blir aldrig som man har tänkt sig" och jag tycker att det är så sant, det är en tjusning i att inte veta och inte kunna bestämma över allt.
Lotta Nilsson har gjort dessa fina bruksföremål i keramik och vem skulle inte bli lycklig av att dricka, äta och bli serverad med dessa fina saker. Hade jag inte varit student, hade jag gärna haft en hel servis med handgjord keramik. Det är något särskilt med att använda saker som någon annan gjort för hand, för min del förhöjer det både smakupplevelsen och sättet man presenterar maten.
Stina Karlsson är textilkonstnär och hade tovat dessa fina blommor och även en del påskdekorationer som satte färg på lokalen.
Tycker det är så kul när man går ihop några stycken och har utställning tillsammmans, dessutom har denna grupp av människor funnit stilar som kompletterar varandra och som gör utställningen intressant. 

2 kommentarer:

  1. Ja handgjord keramik är det något speciellt med! Köper alltid bara 2 koppar av varje sort för att kunna ha råd att köpa olika!

    SvaraRadera
  2. Vilken fantastisk takkrona! Och vilken fin ny header du har gjort. :) Kram /Nellie

    SvaraRadera

You make my day! Thanks for leaving a comment.